۱۳۹۰/۰۱/۰۴

ممارک گروسمن، فرستاده جدید آمریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است که برای حل بحران در منطقه، بر تلاش های سیاسی تمرکز خواهد کرد.

مارک گروسمن، فرستاده جدید آمریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است که برای حل بحران در منطقه، بر تلاش های سیاسی تمرکز خواهد کرد.
آقای گروسمن اخیرا به جای ریچارد هولبروک، فرستاده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای افغانستان و پاکستان تعیین شده است.
آقای هولبروک در دسامبر سال گذشته میلادی در پی سکته قلبی در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.
فرستاده جدید آقای اوباما برای افغانستان و پاکستان، که در نخستین سفرش به کابل با خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرد که او از روند آشتی ملی به رهبری افغانها حمایت می کند.
آقای گروسمن گفت: "برنامه ای که روی دست است، خیلی مهم است. چیزی که وزیر خارجه (هیلاری کلینتون) گفته، آغاز روند نظامی است که باید پیروز شود و ادامه یابد؛ همچنان آغاز یک روند غیرنظامی است که بخش عمده ای از تلاش های ما در افغانستان و پاکستان است و همچنین آغاز یک روند دیپلماتیک است که ما باید از برنامه مصالحه به رهبری افغانها حمایت کنیم."
فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان گفت حل بحران در منطقه، نیازمند راه حل سیاسی است. او بر اهمیت حمایت کشورهای منطقه، به ویژه پاکستان از تلاشهای سیاسی در این زمینه تاکید کرد.
مارک گروسمن افزود: "فردا یا پس فردا به پاکستان می روم و آنچه که برای من مهم است، این است که در مورد پایگاه های (تروریستی) که هنوز در پاکستان وجود دارد، صحبت کنم- جایی که تروریستها از آن می آیند و به افغانستان حمله می کنند. تمامی کشور های منطقه برای محو تروریسم، مسئولیت های خود را باید ادا کنند."

در گذشته از گفتگوهای "جدی" میان ریچارد هولبروک و حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان گزارش شده بود
مقامهای افغان همواره گفته اند که مراکز اصلی شورشیان در مناطق قبائلی پاکستان است و نیروهای بین المللی باید این مراکز را هدف قرار دهند.
این مقامها همچنین بر حمایت عملی دولت پاکستان در مبارزه با تروریسم تاکید کرده و گفته اند که مبارزه "صادقانه" پاکستان با شورشیان می تواند به پایان دادن به بحران در منطقه به طور موثری کمک کند.
مقامهای پاکستانی اما گفته اند که این کشور خود با مشکل شورشگری مواجه است و ارتش این کشور سرگرم مبارزه با شورشیان در خاک خود است.
به نظر می رسد که آقای گروسمن در سفرش به پاکستان این موضوع را در گفتگوهای خود با مقامهای پاکستانی با صراحت بیشتری مطرح کند.
کارشناسان، ماموریت فرستاده ویژه باراک اوباما برای افغانستان و پاکستان را با توجه به چندلایه بودن بحران در منطقه دشوار و پرچالش می دانند.
آقای گروسمن ماه گذشته میلادی به عنوان فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان به جای ریچارد هولبروک تعیین شد.
او در گذشته به عنوان معاون وزارت خارجه آمریکا در امور اروپا و همچنین به عنوان سفیر کشورش در ترکیه کار کرده است.