۱۳۸۹/۱۲/۱۴

مقام های پیشین امنیتی افغانستان: به پایگاه دائمی آمریکا نیاز داریم

حنیف اتمر و امرالله صالح در پی حمله طالبان به محل برگزاری جرگه مشورتی صلح در ماه جوزا/خرداد از مقامهای خود مستعفی شدند حنیف اتمر وزیر پیشین داخله/ کشور و امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان هشدار داده اند که با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، این کشور صحنه رقابت های منطقه ای خواهد شد.
آقایان اتمر و صالح در یک کنفرانس خبری مشترک در کابل گفته اند که در رقابت های منطقه ای و رفتار طالبان تغییری به وجود نیامده و خروج نظامیان آمریکایی پیش از پیروزی در جنگ با تروریسم، به سود افغانستان نیست. آقای اتمر گفت: "منفعت ما این است که در جنگ علیه تروریست ها و آنهایی که برای ملت ما وحشت می آورند، باید پیروز شویم." وزیر پیشین کشور افغانستان افزود: "در حال حاضر هر روز می بینیم که کشورهای منطقه دسته بندی هایی را انجام می دهد و برای خروج نیروهای خارجی آمادگی می گیرد و چه بلایی را بر سر این ملت می آورند، این را ما قبلا هم دیده ایم. این ملت سزاوار آن نیست که یک بار دیگر آن را ببیند." آقای اتمر همچنین گفت: "منفعت ملی ماست که ما در برابر رقابت های منطقه ای که باعث جنگ نیابتی در کشور ما می شود، ایستادگی کنیم و در این جا به یک متحد استراتژیک بین المللی نیاز داریم." امرالله صالح، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان در این کنفرانس گفت که هنوز در وضعیت افغانستان و منطقه تغییری دیده نمی شود و افزود که " تغییری به میان نیامده همان طالبان هستند، همان القاعده است و همان پاکستان دو رویه است." آقای صالح هشدار داد: "حالا اگر ما با متحد استراتژیک خود، آمریکا، مخالفت کنیم، با چه ضمانتی؟ با چه نیرویی؟ در رفتار دشمن ما هیچ تغییری به وجود نیامده است. لهذا، تا زمانی که در اساس تغییری به وجود نیامده باشد، نفع ما در این نیست که بگوییم به آمریکایی ها نیازی نداریم."
این عضو پیشین کابینه افغانستان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: "ما به پایگاه نظامی آمریکا ضرورت داریم." امرالله صالح از منتقدان اصلی پاکستان در افغانستان بوده است آقای صالح گفت که براساس "اطلاعات بسیار محکمی" که او دارد، آمریکایی ها شمار نیروهای نظامی خود را در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، تا ۲۰ هزار سرباز کاهش خواهد داد. او در مورد حضور این تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان گفت: "(آمریکا) هدفش این است که نیروهای افغانستان را در عملیات خاص علیه تروریسم (کمک کند)، در تقویت نیروهای نظامی افغانستان و همچنان این که افغانستان دیگر دچار کودتا نشود، همکاری خواهد کرد." پیش از این حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان گفته بود که موضوع ایجاد پایگاه دایمی نظامی آمریکا در افغانستان میان مقام های دو کشور مورد بحث بوده است، ولی او تاکید کرد که در نهایت موافقت با ایجاد این پایگاه از صلاحیت های شورای ملی افغانستان و لویه جرگه (مجلس بزرگ سنتی افغانها) است. پیش از این وزیر دفاع افغانستان نیز از نیاز افغانستان به حمایت نظامی درازمدت آمریکا و از طرح ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان سخن گفته بود. از سوی دیگر محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب و از فرماندهان پیشین جهادی با طرح ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان مخالفت کرده است. اسماعیل خان که دو هفته پیش و در روز خروج روسها از افغانستان سخنرانی می کرد، گفت افغانها خود قادرند از کشور شان دفاع کنند و نیازی به ایجاد پایگاه دائمی آمریکایی ها نیست. انقاد از مذاکره با طالبان امرالله صالح نسبت به طرح مصالحه با طالبان هم هشدار داد و گفت که این گروه هنوز هم معتقد به "سیاست زمین سوخته" است و دست به "کشتار و حملات انتحاری" می زند. او گفت حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان می خواهد به مردم بگوید: "طالبانی را که من می شناسم، این کارها را نمی کنند." امرالله صالح افزود: "ما نمی توانیم برای دشمن خود هویت کاذب بسازیم، بخاطر این که مذاکره مخفی و معامله خود با آنها را در ذهن ملت توجیه کنیم." صلح با طالبان یکی از برنامه های اصلی حامد کرزی است و او بر اساس پیشنهاد جرگه مشورتی صلح که در ماه جوزا/خرداد گذشته برگزار شد، شورای عالی صلح را برای اجرای این برنامه تشکیل داد. امرالله صالح و حنیف اتمر سال گذشته و به دنبال حملات راکتی شورشیان به کابل در روز اجلاس صلح، استعفا کردند. هدف راکت های شلیک شده "خیمه یا چادر بزرگ لوی جرگه بود" اما راکت ها دور تر از محل اجلاس اصابت کرد و به کسی آسیب نرسید.