۱۳۸۹/۱۲/۱۱


مدیرمسئول یک روزنامه محلی در کابل بازداشت شد

روزنامه سرنوشت این بازداشت را ناشی از "خصومت شخصی" دانسته است
دادستانی کل افغانستان تائید کرده که بدنبال شکایت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور از نحوه پوشش یک خبر در یک روزنامه محلی، مدیر مسئول این روزنامه بازداشت شده است.
براساس اظهارات دادستانی کل، رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان شکایت کرده بود که روزنامه سرنوشت، در خبری که مربوط به اتهامات علیه برادر او برای ایجاد یک گروه مسلح غیرقانونی در هرات می شد، از آقای اسپنتا نام برده است.
محمد اسحق الکو، دادستان کل افغانستان به بی بی سی گفت که آقای اسپنتا خواستار اعاده حیثیت خود است و به همین دلیل، اسدالله وحیدی، مدیرمسئول این روزنامه بازداشت شده است.
آقای الکو گفت: "موضوع در ارتباط با برادر دکتر اسپنتا در مطبوعات نشر شده، اما چرا نام دکتر (اسپنتا) که یک شخصیت ملی و سیاسی وطن است با آن یکجا شده؟"
آقای الکو افزود: "دکتر صاحب اسپنتا در این مورد شکایت کرده، موضوع به وزارت اطلاعات و فرهنگ رفته، کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ها این موضوع را به سارنوالی (دادستانی) راجع کرده و ما امر توقیف داده ایم تا زمانی که اعاده حیثیت شود."
اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که کمیسیون رسیدگی به تخلف های رسانه ای، هیچ گونه نقشی در بازداشت آقای وحیدی نداشته است.
سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان به بی بی سی گفت: "وزارت اطلاعات و فرهنگ و کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای در موقفی نیستند که بگویند فلان کس توقیف شود یا نشود. این کار سارنوالی (دادستانی) است، اگر سارنوالی (دادستانی) مطابق با احکام قانون کسی را توقیف می کند، ما نه نظر مخالف داریم و نه نظر موافق داریم."
این در حالی است که براساس قانون، رسیدگی به تخطی های رسانه ای باید از طریق یک کمیسیون ویژه وابسته به وزارت اطلاعات و فرهنگ صورت گیرد.
روزنامه سرنوشت در شماره اخیر خود، بازداشت اسدالله وحیدی، مدیرمسئول این روزنامه را غیرقانونی و ناشی از "خصومت شخصی" آقای اسپنتا و وزارت اطلاعات و فرهنگ با روزنامه سرنوشت خوانده است.
کمیته دفاع از خبرنگاران افغانستان این بازداشت را محکوم کرده و خواستار رهایی آقای وحیدی شده است.