۱۳۸۹/۱۲/۱۶

عذرخواهی پاکستان از شش بار راکت‌پرانی، هر بار الی 15 راکت



وزارت امور داخله خبر داد: عذرخواهی پاکستان از شش بار راکت‌پرانی، هر بار الی 15 راکت! وزارت امور داخله می‌گوید که نیروهای پاکستانی به اشتباه خود در پرتاب راکت به قلمرو افغانستان پی برده و رسماً معذرت‌خواهی کرده‌اند. به گزارش آزادی، این حملات راکتی در جریان هفته گذشته و پیش از آن چندین بار از سوی اردوی پاکستان بر مناطقی از ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار صورت گرفته بود که باعث زخمی شدن شماری از افغان‌ها و بی‌جا شدن ده‌ها خانواده گردیده است. ازمری بشری، سخنگوی وزارت امور داخله، روز یک‌شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که نیروهای پاکستانی در جریان 20 الی 21 روز، شش بار و در هر بار شش الی 15 راکت را بالای ولسولای گوشته فیر کرده‌اند. بشری به ادامه افزود: «در جلسه‌ی سه‌جانبه‌ای که بین افغانستان، پاکستان و آیساف صورت گرفت، در آن جلسه جانب پاکستان از حادثاتی که به وقوع پیوسته است، معذرت خواسته و این را اشتباه بیان کرد. ما آرزو داریم تا این گونه اشتباهات بار دیگر تکرار نشود». در عین حال وزارت دفاع نیز گفته است که مقامات اردوی پاکستان در اجلاس سه‌جانبه نظامیان افغان، پاکستانی و ناتو که به تازه‌گی در شهر لاهور پاکستان برگزار گردیده بود، از این مسأله معذرت خواسته‌اند. گفته شده است که در نتیجه اصابت این راکت‌ها به محلات مسکونی خساراتی نیز به مردم وارد گردیده است. در همین حال کارشناسان افغان می‌گویند که پاکستان قصداً به چنین کار دست زده است که حکومت افغانستان و شورای ملی باید در این مورد عکس‌العمل نشان بدهند. غرزی خواخوژی، کارشناس مسایل سیاسی، در این مورد چنین می‌گوید: «به نظر من این انداخت‌هایی که از طرف پاکستان بر ولسوالی گوشته صورت گرفته، عمدی بوده است. به خاطر این که اردوی پاکستان منظم است و بدون امر اجرائاتی کرده نمی‌تواند».

وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) افغانستان مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی پامیر را تا دو ماه دیگر تمدید کرده است


وزارت حمل و نقل به دستور آقای فهیم به شرکت پامیر دو ماه دیگر اجازه فعالیت داده است.
وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) افغانستان مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی پامیر را تا دو ماه دیگر تمدید کرده است.
وزارت ترانسپورت روز چهارشنبه گذشته (۱۱ حوت/اسفند) به دنبال تحقیقات در باره دلائل سقوط یک هواپیمای متعلق به این شرکت، فعالیت های آن را به حال تعلیق درآورد.
داوود علی نجفی، سرپرست این وزارت گفته که مجوز پرواز این هواپیما، که بر فراز گذرگاه سالنگ، در شمال کابل سقوط کرد، "جعلی" بوده است.

سقوط این هواپیمای آنتونوف شرکت پامیر منجر به کشته شدن ۴۶ سرنشین آن شد.
ننگیالی قلات وال، سخنگوی وزارت حمل و نقل در گفتگویی با بی بی سی گفت که مجوز پرواز این هواپیما تا سال ۲۰۰۸ میلادی اعتبار داشته، اما شرکت پامیر به مقامهای وزارت ترانسپورت گفته بوده که این مجوز تا سال ۲۰۱۰ معتبر است.
به گفته سخنگوی این وزارت، به همین دلیل کلیه فعالیت های این شرکت به حال تعلیق درآورده شد و پروازهای آن متوقف شد.

محمد یعقوب رسولی، رئیس فرودگاه بین المللی کابل به بی بی سی گفته است که همه پروازهای شرکت پامیر از روز پنجشنبه گذشته متوقف شده است.





رئیس شرکت هواپیمایی پامیر گفت که تا دو ماه اسنادی مورد نیاز را در اختیار مقامهای وزارت حمل و نقل قرار خواهد داد.
اما سخنگوی وزارت حمل و نقل افغانستان گفته که حالا اعتبار مجوز فعالیت این شرکت به دستور مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان تا دو ماه دیگر تمدید شده است.
آقای قلات وال گفت: "جناب مارشال در حکمشان به وزارت ترانسپورت نوشته اند که به این شرکت مدت دو ماه وقت داده شود تا اسنادی را به ما بدهد که نشان دهد که اعتبار مجوز پرواز این طیاره (هواپیما) سال ۲۰۱۰ بوده است."
سخنگوی وزارت ترانسپورت افزود که در این دو ماه شرکت پامیر به پروازهای خود به گونه عادی ادامه خواهد داد.
امان الله حمید، رئیس شرکت هواپیمایی پامیر به بی بی سی در باره اسنادی که وزارت حمل و نقل از این شرکت خواسته است، گفت: "در طول این دو ماه این اسناد را به طور صد در صد آماده می کنیم و در اختیار مقامهای وزارت ترانسپورت قرار می دهیم."
سخنگوی وزارت حمل و نقل افغانستان گفت که این وزارت نگران ایمنی پروازها است و در صورتی که ثابت شود که استانداردهای ایمنی در پروازهای هواپیماهای شرکت های خصوصی به گونه درست رعایت نمی شود، پروازهای آنها متوقف خواهد شد.